Buitenlandse chauffeurs en hun vergoeding, zo zit het.

Lees nu eindelijk eens hoe het écht zit met bijvoorbeeld Oost-Europese chauffeurs en hun financiële beloning

De grote schok dat transport bedrijven massaal kiezen voor goedkope veelal Oost-Europese chauffeurs ligt inmiddels al ver achter ons, maar de frustratie over het onrecht en de oneerlijke concurrentie is nog steeds meer dan actueel.

Wat is cabotage?

Cabotage is het vervoeren van goederen binnen Nederland door buitenlandse chauffeurs.
Natuurlijk heeft de overheid hier goed over nagedacht en bepaald dat er maar maximaal 3 ritten per week door een buitenlandse chauffeur gemaakt mogen worden. Daarna moet hij de grens weer over. Gebeurt dit niet, dan moet de Nederlandse opdrachtgever de chauffeur een Nederlands loon betalen.

Transportbedrijven zijn ‘slimme gasten’

Maar om de wet en regelgeving rondom cabotage te omzeilen hebben veel transportbedrijven iets slims bedacht. En eerlijk is eerlijk, een tijdje heeft dit voor de meesten flink in hun financiële voordeel gewerkt.

Gewoon even een dochteronderneming oprichten

Door een internationale dochteronderneming op te richten ergens in Oost-Europa kan het transportbedrijf alle chauffeurs uit dat Oost-Europese land verlonen volgens het daar geldende minimumloon en arbeidsvoorwaarden, maar in werkelijkheid rijden deze chauffeurs gewoon voor het Nederlandse bedrijf. Door de mogelijkheid van deze constructie is het voor transportbedrijven financieel veel interessanter buitenlandse chauffeurs in te zetten.

Gelijk loon voor chauffeur bij hetzelfde werk op dezelfde plaats

Nu zijn er in Den Haag al geruime tijd politici in de weer om de regering ervan te overtuigen dat het zo écht niet langer kan. Dit terwijl daar tegenover een hoop andere politici juist strijden voor versoepeling van de cabotage-regels.

Onderaan de streep is er dus nog maar weinig veranderd helaas.
En je raadt het misschien al wel; ook hier weer het vooruitzicht op grote financiële winsten en voordelen voor de grote bedrijven en overheden zijn de reden voor deze teleurstellende conclusie.

Tijd voor gerechtigheid

Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Zo nu en dan is er toch een lichtpuntje aan de horizon. Een teken waaruit blijkt dat het einde voor de schijnconstructies in zicht is.

Een typisch gevalletje volhouden en blijven strijden. David tegen Goliath, maar een is zeker, de aanhouder wint. En als wij het voor het zeggen hadden, liever vandaag dan morgen.

X